Meer dan een half jaar heb ik hier geleefd. Voor anker, in wat eens de oude vissershaven was van de hoofdstad Arrecife. Wanneer de wind te hard van het westen blies en de golven de situatie te gevaarlijk maakten vluchtte Perspectiev de marina in. Wie te lang wachtte met verkassen werd er van zelf door de politie toe verplicht. Tijdens een van die stormen heeft een deel van de oude kademuur het begeven. Elke dag reed een patrouillewagen wel een tiental keer de strekdam op. Jammer genoeg niet tijdens de nachten toen er 2 bijbootjes van andere zeilers werden gestolen evenals mijn plooifiets.
Aan de rand van de oude haven ligt de eerbiedwaardige Club Nautico die een soort combinatie is van watersportvereniging en Britse club voor genltemen. Het zeilen wordt aan de jongeren overgelaten ...
maar er was ook een krantenkamer, televisiekamer, restaurent, verschillende salons, zwembad, binnenspeeltuin, allerlei cursussen die niets met watersport te maken hadden en ... zeer vriendelijke obers die langeafstandszeilers met ongestreken hemden een groot hart en goede wifi toe droegen .
Cesar Manrique was een ontdekking. Volgens sommigen zou hij even briljant zijn als Picasso, Dali, Miro, ...
De lokale overheid gaf hem de opdracht om het uitzicht van het eiland vorm te geven. Hij is het die op een bepaald ogenblik besloot dat er op Lanzarotte niet in de hoogte mocht worden gebouwd en dat alle bebouwing wit moest zijn.
De woning die hij voor zichzelf bouwde bevindt zich in holtes en grotten in de gestolde lavalaag die op veel plaatsen op het eiland te zien zijn. Even onvoorspelbaar en fantasievol als de Basílica de la Sagrada Família in Barcelona.
Lanzarotte is vulkanisch en droog, heel droog.
Het is verbazend wat er leeft en groeit in deze dorre omgeving.
Dat ik geen spijt had van dat half jaar op dit droge eiland kwam ook door de mensen die op bezoek kwamen of die ik er tegen het lijf liep.
Op een bepaald ogenblik tijdens de laatste maanden van 2017 lag Perspectiev in de marina te schuilen. In dat jaardeel lopen er traditie getrouw op de pontons heel wat jonge rugzaktoeristen op zoek naar een zeilboot die hen naar de andere kant van de Atlantische Oceaan kan brengen. Op een bepaald ogenblik werd ik benaderd door Fabian, een Oostenrijker met rastahaar met de vraag of ik ook de oversteek zou wagen. Tot zijn spijt zou dat niet voor dit jaar zijn. We praten wat verder en ik kwam er achter dat hij al een tijdje buiten in een hangmat sliep. Omdat er op Perspectiev wel een slaapplek over is, heb ik hem uitgenodigd om aan boord te overnachten totdat hij een Atlantische lift had gevonden. Hij verhuisde dan ook mee naar de ankerplek en het klikte onwaarschijnlijk goed. Hij was rustig en niet vies om zijn handen vuil te maken. Het vlotte zo goed dat hij meer en meer vergat om zijn oversteek te organiseren en liever met zijn gitaar ging jammen in de stad.
Omdat ik geniet van het solozeilen kwam het goed uit dat we een afspraak hadden gemaakt dat zijn verblijf gratis was zolang ik geen kosten voor de boot moest maken. Toen de volgende westerstorm zich aankondigde is hij weer in actie geschoten om uiteindelijk met een Turkse (!) zeilboot naar Las Palmas te varen. Van daar is het hem gelukt met een andere boot of boten naar Kaapverdië te vinden om zijn droom te verwezenlijken: Brazilië .
Sindsdien slapen er regelmatig low budget reizigers aan boord.
Ook Clive is een man om niet gauw te vergeten. Hij had het traditionele leven jaren geleden vaarwel gezegd, zeilboot gekocht en met een een klein budget langs beide kanten van de Atlantiek gezworven. Nu was hij langzaam onderweg naar Australië waar hij niet voor zijn 62ste wilde aankomen want van dan af zal hij er permanent mogen verblijven omdat zijn zoon er woonde.
Hij lag al enkele maanden voor anker in Arrecife toen we elkaar tegen het lijf liepen. Op een bepaald ogenblik merkte hij op dat zijn ankerketting rond een rotsblok was gedraaid en muurvast zat. Hij was ooit duikinstructeur geweest wat een deel van de oplossing kon zijn. Ik heb voor hem een een duikuitrusting kunnen versieren.
Eenmaal te water werd eerst het anker, dat voor de rots lag, van de ketting ontkoppeld zodat dat tenminste niet verloren zou gaan indien het toch noodzakelijk zou blijken om de ketting te kappen. Toen hij weer in het water was gaf hij aan Fabian, die op het voorplecht stond, aanwijzingen die vervolgens naar achteren werd geroepen zodat ik de boot met brullende motor in tegenovergestelde richting rond het rotsblok kon varen. Dat lukt niet. Na verschillende pogingen kwam de ketting toch los en kon Fabian de ketting binnenhalen. Omdat dit niet evident was, dicht Clive me een hoge mate van stuurmanskunst toe die niet aan de realiteit beantwoord. Het was eerder teamspel met een flinke portie geluk. Geluk dat ons dreigde te ontsnappen toen de ketting binnen was want toen viel de motor uit en de boot dreef langzaam maar heel zeker naar een ondiepte. Ik riep Clive en Fabian die bezig waren de ketting en het anker weer te assembleren de diepte toe: 2m, 1,9 , 1,8, ... . Op het ogenblik dat de dieptemeter aangaf dat er geen ruimte over was lukte het om het anker met ketting overboord gooien.
Een jaar later en 1500 km verder zou ik Clive totaal onverwacht nog eens tegen het lijf lopen.
Deze website is met Jimdo gemaakt. Registreer je nu gratis op https://nl.jimdo.com