De oversteken duren als maar langer. Waar is de tijd dat ik zenuwen kreeg voor een nachttocht. Vanuit Marokko naar de Canarische Eilanden duurde het 4 dagen. Naar schatting zou het nu ongeveer een  week duren alvorens het  anker  zich in Kaapverdische grond zou vastbijten. Door de duur van de overtocht, de  beperkte technische mogelijkheden op deze eilanden en met in het achterhoofd dat er daarna nog een langere voor de boeg stond (alleen al terugkeren zou 2 keer zo lang duren) zijn er in Tenerife nieuwe onderstagen gemonteerd en zeilen besteld. Dat de Canarische Eilanden maar 1 BTW tarief kent van 7% is natuurlijk leuk. De zeilen werden met een maand vertraging geleverd wat ons tweede verblijf op La Gomera verklaarde. Ook de grof en fijn brandstoffilter werden vervangen  want onderweg hier naartoe  wilde de motor niet starten toen ik wilde verkassen naar een rustiger deel van de ankerbaai maar er kwam nog  geen leven in. Uiteindelijk bleek dat niet de aanleiding te zijn  de stophendel was onvoldoende teruggeschoven.

Het werden uiteindelijk 8 dagen voornamelijk met een wind die in dezelfde richting waaide als de bestemming. Het nadeel hiervan  is dat het grootzeil de meeste wind van de genua afsnoept en deze met de regelmaat van de klok zijn bolling verliest want een spinnakerboom  is er niet aan boord. Om dit te vermijden werd er niet recht op recht op Kaapverdië gevaren.

 

Zo een ruime  koers is erg sletig voor het grootzeil. Daarom was er besloten om het nog met het oude te doen. Terecht want halverwege werd een kleine scheur zichtbaar. Grootzeil naar beneden.  De  koers kon weer rechtstreeks  naar Mindelo maar dan trager omdat er maar 1 zeil werd gevoerd    Het leverde een dag extra op de oceaan op  want onderweg werd ook nog eens de Jordan drogue uitgetest. Dit is een sleepanker bestaande uit een lange lijn met een honderdtal kaboutermutsen waarvan de punt afgesneden is. Hierdoor werkt elke muts als een kleine waterparachute. Samen remmen ze is een flinke storm de boot af en houdt deze haaks op de golven  waardoor die onder de boot door rollen.

Het was  toen niet nodig, maar het is beter te oefenen in rustige omstandigheden. Het te water laten van de drogue bleek vrij eenvoudig maar het binnenhalen is uitputtend.

 

De ochtenden beginnen regelmatig met een zoektocht naar vliegende vissen.  Vliegende vis is in feite geen goede omschrijving. Het zijn zwevende vissen die de top van een golf uitkomen en door hun snelheid, wind, thermiek ,of wat dan ook, een flink eind verder in het water duiken. 

Ze zijn niet eetbaar.

De ochtend van 21/12 was het zover. Niet alleen een nieuw land  maar ook een nieuw continent hoewel Kaapverdië wel als het meest Europese  van de Afrikaanse landen wordt omschreven.

 

Doodmoe van het getrek aan het sleepanker werden de autoriteiten bezocht. Op dat ogenblik wist ik niet dat ik de bemanning van 2 boten die ik  op de Canarische Eilanden had ontmoet hier ook waren maar alles over Kaapverdië in het hoofdstuk 2019 .

 

Het rotseilandje aan de ingang van de baai van Mindelo.